המטרה: ללמד ילדים לקרוא באמצעות משחק ותנועה
נִיקּוּדוּ היא שיטה מהפכנית ואינטראקטיבית ללימוד קריאה שפותחה כדי לסייע לילדים לרכוש את מיומנויות הקריאה בדרך חווייתית ושונה.
בזכות השילוב של תנועה, של משחק ושל פעילות גופנית, נִיקּוּדוּ תומכת בהצלחה בשיטות הלימוד הקיימות, מגבירה את המוטיבציה ללמידה ומתאימה למגוון אוכלוסיות, בחינוך המיוחד, בחינוך הרגיל וגם לילדים המתקשים לרכוש את מיומנויות הקריאה בדרכים המסורתיות.
נִיקּוּדוּ מתבססת על יצירת הקשרים חדשים במוח באמצעות תנועות הגוף, שישה מנחי גוף לשש תנועות בעברית, ומסייעת להפנים ולזכור טוב יותר את יסודות הקריאה בדרך הוליסטית וחדשנית.
נִיקּוּדוּ אינה מחליפה את שיטות הלימוד הקיימות, היא מצטרפת אליהן ומאפשרת להרחיב את הלמידה באמצעות הערוץ המוטורי-תנועתי.
פעילות גופנית, אימון הדרגתי והתמדה.
- למידה המותאמת לעולם הילדים
- מבוסס על תורת אומנויות הלחימה
- מגביר מוטיבציה ללימוד קריאה
- זמין, ידידותי וקל לתפעול
- מתאים למגוון אוכלוסיות בחינוך המיוחד ובחינוך הרגיל
- מתאים ללימוד ביתי ובית ספרי
- נמצא בערוץ הופ ובאתר כלים קטנים גדולים
רעיון שנולד מצורך
הי, נעים מאוד להכיר☺
אני מיכל פרויליך בהר, נשואה לצחי ואימא לליאור, לעדי ולעתי, כולנו גרים בקיבוץ גינוסר שבעמק הירדן.
אני בעלת תואר ראשון בחינוך ממכללת לוינסקי, מתמחה בתואר שני בלקויות למידה ובאבחון דידקטי באוניברסיטת בר אילן, בוגרת EdStart – התוכנית הלאומית לחדשנות טכנולוגית בקרב אנשי חינוך, ורכזת שילוב במתי"א בטבריה.
בעבודתי הבחנתי שכאשר אני מאפשרת לילדים לנוע במרחב, המוטיבציה שלהם ללמוד לקרוא גוברת וכך גם הקצב שבו הם רוכשים את יסודות הקריאה.
מרעיון לפיתוח המשחק
כדי לסייע לילדים לזכור את תנועות הניקוד, התחלתי לבדוק כיצד אפשר ליצור קשר בין תנועות גוף לתנועות הניקוד.
בשלב הראשון, יצרתי הכללה גרפית החוזרת על עצמה בכל קבוצה של צלילים (a,e,i,o,u ושווא), למשל הקו הישר חוזר על עצמו בכל צורות הניקוד המייצגות את תנועת Xה.
בשלב השני ביקשתי ממאה ילדי גן להראות לי את התנועה עם הגוף.
תוצאות המחקר שהדהימו אותי הראו ש-90% מהילדים מבצעים את אותה תנועת גוף לייצוג תנועת הניקוד.
כך הפכו תנועות הגוף למתווך עבור תנועות הניקוד.
התוצאות מדברות בעד עצמן
התוצאות מדברות בעד עצמן
התחלתי לנסות את השיטה בבתי ספר שונים ובאוכלוסיות מגוונות, ילדים על הרצף האוטיסטי, ילדים עם לקויות למידה, ילדים עם תסמונת דאון וגם ילדים ללא אבחנות מיוחדות.
השיטה החלה להניב תוצאות מהירות, המוטיבציה ללמידה גברה משמעותית וכך גם היכולת לרכוש את יסודות הקריאה.
בזכות ההצלחה בשטח התקבלתי למסלול יזמות Edstart של משרד החינוך ובעזרתם פיתחתי את נִיקּוּדוּ – תוכנה ומשחק ללימוד יסודות הקריאה באמצעות תנועה.
נִיקּוּדוּ – ללמד ילדים לקרוא באמצעות משחק ותנועה
זוכה פרס אנשים ומחשבים. פותח בתוכנית יזמות של משרד החינוך. נמצא בערוץ הופ.