הכללה גרפית והתנועות הנלמדות בכל שלב במשחק
לנִיקּוּדוּ יש שני מאפיינים המקלים מאוד על הילדים בלימוד סימני הקריאה
האחד הוא השימוש בערוץ המוטורי, ערוץ למידה חזק בקרב ילדים שנזנח כמעט לחלוטין במעבר מהגן לבית הספר. ערוץ למידה זה מתאים במיוחד לילדים המתאפיינים בהפרעות קשב וריכוז ומתקשים ללמוד בדרכים המסורתיות.
המאפיין השני המייחד את נִיקּוּדוּ הוא השימוש בהכללה הגרפית, לכל תנועה בעברית a,e,i,o,u ישנם לפחות שני סימני ניקוד וזה עלול להיות מבלבל עבור ילדים הלומדים לקרוא. נִיקּוּדוּ מבוסס על סימן גרפי אחד המשותף לכל סימני הניקוד בכל אחת מהתנועות.
כך, כשהילד לומד את התנועה a, עליו לזכור רק את הקו הישר המסומל באמצעות הגוף (הערוץ המוטורי) וחוזר על עצמו בכל סימני הניקוד השייכים לתנועה a, ברגע שהילד לומד לזהות את הקו הישר הוא רכש למעשה את יסודות הקריאה.
מיכל פרויליך בהר, מפתחת המשחק ובעברה ילדה שהתקשתה לרכוש את מיומנויות הקריאה, חקרה את הנושא וגילתה כי 90% מהילדים המתבקשים להציג את סימני הניקוד בעברית באמצעות תנועות הגוף, משתמשים במנחי גוף זהה לכל תנועה. התנועות הנלמדות בנִיקּוּדוּ מבוססות על אותם סמלים שנבעו מהילדים עצמם.
בניקודו, כל תנועה בעברית מתאימה לסימן גרפי משותף. לדוגמה, תנועת האות "א" מתאימה לקו ישר שמסומן באמצעות הגוף. כאשר הילד לומד את תנועת האות "א", הוא צריך לזכור רק את הקו הישר ולחזור עליו בכל סימני הניקוד השייכים לתנועה זו. השימוש בתנועות הגוף ובסימן הגרפי המשותף מקלים על הילדים לזהות ולקרוא את הסימנים הניקוד בצורה יעילה ומהירה.
השימוש בנִיקּוּדוּ מביא לתוצאות מרשימות. ילדים שקשים להתמודד עם הקריאה באמצעות התנועות המסורתיות, מוצאים בנִיקּוּדוּ דרך חלופית ויעילה ללמוד ולהתקדם בקריאה. השימוש בערוץ המוטורי ובסימן הגרפי המשותף מקלים עליהם לזהות את הסימנים הניקוד ולהבין את הקשר בין התנועה לצליל המתאים לה.
השימוש בנִיקּוּדוּ מתאים במיוחד לילדים המתקשים בקריאה ומתאפיינים בהפרעות קשב וריכוז. ערוץ המוטורי מהווה כלי חזק ללמידה ומאפשר להם להתמודד בצורה יעילה עם תהליכי הקריאה. בנוסף, השימוש בסימן הגרפי המשותף מקל עליהם לזהות ולקרוא את הסימנים הניקוד בצורה מהירה ויעילה.
עם נִיקּוּדוּ, הורים ומורים יכולים לשמש כמקור השראה ותמיכה לילדים בלמידת הקריאה. הם יכולים להציג לילדים את תנועות הגוף הנלמדות בנִיקּוּדוּ ולעזור להם לזהות את הצורה הגרפית והצליל המזוהה איתה. כמו כן, הם יכולים לעזור לילדים לחזק את תהליכי הקריאה על ידי תרגול תנועות הגוף והכרת הסימנים הניקוד.
בסיכום, לנִיקּוּדוּ יש שני מאפיינים המקלים מאוד על הילדים בלימוד סימני הקריאה. השימוש בערוץ המוטורי ובסימן הגרפי המשותף מאפשרים לילדים ללמוד ולהתקדם בקריאה בצורה יעילה ומהירה. השימוש בנִיקּוּדוּ מתאים במיוחד לילדים המתקשים בקריאה ומתאפיינים בהפרעות קשב וריכוז. הורים ומורים יכולים לשמש כמקור השראה ותמיכה לילדים בלמידת הקריאה על ידי הצגת תנועות הגוף ותרגול הסימנים הניקוד. נִיקּוּדוּ הוא כלי חזק שיכול לסייע לילדים להתמודד בצורה יעילה עם תהליכי הקריאה ולהשיג התקדמות מרשימה בלמידה.
לפניכם תנועות הגוף הנלמדות בכל חגורה והסימול הגרפי המשותף להן, הורים ומורים המסייעים לילדים ללמוד לקרוא עם נִיקּוּדוּ, יכולים לעזור לילד לזהות את הצורה הגרפית והצליל המזוהה איתה.
חגורה לבנה – תנועות a, סימול גרפי: קו ישר.
שווא, סימול גרפי: שתי נקודות אנכיות.
חגורה צהובה – תנועת i, סימול גרפי: נקודה אחת.
חגורה כתומה – תנועת o, סימול גרפי: נקודה שמאלית עליונה.
חגורה ירוקה – תנועת e, סימול גרפי: שתי נקודות מאוזנות.
חגורה כחולה – תנועות u, סימול גרפי: שלוש נקודות אלכסוניות.
שלבי הלימוד בכל חגורה
- לימוד התנועה
- צירופים – אות ותנועה
- מילים קצרות
- מילים בינוניות
- מילים ארוכות (לא חייבים לתרגל כאן עם תנועות הגוף)
- משפטים (גם כאן לא חייבים לתרגל את תנועות הגוף של הניקוד)
כעת, מצטרפים לנִיקּוּדוּ לריקוד ניצחון סוער ואפשר לעבור לחגורה הבאה.