You are currently viewing שילוב ניקודו בשיעור בבית הספר

שילוב ניקודו בשיעור בבית הספר

"מזמינה אתכם לזוז.."/ פרח עובדיה בי"ס "אלומות", עפולה.

ילדים בעיקר צעירים שזה עתה עשו את המעבר לכיתה א' מהגן שברובו יש מרחב זקוקים  לתנועה מרובה. למידה נרכשת דרך החושים וכשיש מקום לשילוב הלמידה דרך הגוף הילדים מביעים עניין גדול יותר והם מגיעים ברצון ובשמחה. במהלך השיעורים אני מקפידה לשלב את המשחק והתנועה של הגוף בלמידה על מנת להפוך את השיעורים לחוויה והנאה, העלאת המוטיבציה בקרב התלמידים, להקנות תכנים דרך החושים ולתת ערך מוסף לשיעור תוך למידה משמעותית. במסגרת שיעורי השילוב הגמישות לביצוע למידה מסוג זה מתאפשרת כמעט בכל שיעור, קבוצת התלמידים היא מצומצמת, קיים מרחב פעולה ושימוש בדרכי הוראה מגוונים ומותאמים. במהלך השנה נחשפתי לשיטת לימוד קריאה מופלאה המסייעת באמצעות תנועה ומשחק את רכישת הקריאה בקרב התלמידים. 

שיטת הקניית הקריאה "ניקודו" שפותחה על ידי מיכל פרויילך בהר- בהר מתבססת על ערוץ למידה מוטורי ובכך אני משיגה שתי מטרות: האחת- למידה בדרך חווייתית המשלבת תנועה העוקפת את ההקניה המסורתית דרך הערוץ השמיעתי. והשנייה- שיפור המוטוריקה הגסה של התלמיד, תחום שיש לתת עליו דגש בקרב התלמידים הצעירים. השיטה מעודדת את התלמידים ללמוד את סימני הניקוד ולתרגל באמצעות תנועות הגוף ומשתמשת בתנועה כתומך זיכרון. יחד עם התנועה אני מקפידה על שימוש במשחק כחלק בלתי נפרד מהשיעורים, ההתנסות של התלמידים מעוררת בהם עניין והנאה, מעלה את המוטיבציה ללמידה, הם לומדים מתוך סקרנות, מגלים יצירתיות והשיעור הופך לחוויה וללמידה משמעותית.

הרעיון והשיטה נולדו

עקב הצורך ליצור קשר בין תנועות הניקוד לבין תנועות הגוף. במחקר נערך נמצא כי 90% מילדי הגן מציגים תנועת גוף זהה לכל תנועת ניקוד. על סמך המחקר נבנה סט תנועות הגוף המתאימות לכל תנועת הניקוד. התוצאות מדברות בעד עצמן – הגברת המוטיבציה ללמידה ושיפור משמעותי ברכישת יסודות הקריאה.

כחלק מפיתוח השיטה, נערך שיתוף פעולה עם Edstart – מסלול היזמות של משרד החינוך. השיתוף פעולה עם Edstart תרם לפיתוח המשחק ולשיפורו המתמיד. המשחק מתבצע באמצעות תנועה ומשחק, ומסייע בקידום תהליכי הלמידה של התלמידים. התלמידים מתרגלים את סימני הניקוד באמצעות תנועות הגוף, וכך משתפרת המוטוריקה הגסה שלהם.

ההתנסות של התלמידים בשיטה מעוררת בהם עניין והנאה, מעלה את המוטיבציה ללמידה, ומפתחת את יכולות היצירתיות שלהם. בזכות השילוב של התנועה והמשחק, השיעורים הופכים לחוויה וללמידה משמעותית. כך, ילדים בבית הספר פרח עובדיה בי"ס "אלומות" בעפולה נהנים מתהליך למידה חווייתי ומשולב, שמעניק להם את הידע והכישורים הנדרשים להם בדרך מהנה ומרגשת.

 

רעיון ושיטה שנולדו מצורך

  • ילדים לומדים לקרוא טוב יותר דרך תנועה​
  • הצורך: ליצור קשר בין תנועות הניקוד לבין תנועות הגוף​
  • אפיון צורה גרפית חוזרת בכל משפחה של צלילים​
  • מחקר: 90% מילדי הגן מציגים תנועת גוף זהה לכל תנועת ניקוד ​
  • בניית סט תנועות – תנועות גוף לכל תנועת ניקוד​
  • התוצאות מדברות בעד עצמן – הגברת המוטיבציה ללמידה ושיפור משמעותי ברכישת יסודות הקריאה​
  • פיתוח המשחק בשיתוף עם Edstart – מסלול היזמות של משרד החינוך

כתיבת תגובה