You are currently viewing הבנה ויצירה של מוטיבציה אצל תלמידים

הבנה ויצירה של מוטיבציה אצל תלמידים

הבנה ויצירה של מוטיבציה אצל תלמידים

המוטיבציה היא מרכיב חשוב בתהליך הלמידה של תלמידים. בלעדיה, קשה להשיג התקדמות והתפתחות בלמידה. ישנן סיבות רבות לכך שתלמידים יכולים לחסר מוטיבציה, כגון פחד מכישלון, היעדר הבנה, לקויות למידה ותסכול. על מנת לעזור לתלמידים להשיג מוטיבציה, עלינו להבין וליצור מערכות וטכניקות מתאימות.

התהליך הלמידה מתחיל עם המוטיבציה. בלעדיה, אין למידה. כל התנהגות האנושית מונעת ממוטיבציה. לכן, חשוב להבין את המוטיבציה וליצור את התנאים המתאימים על מנת לעוררה.

הכשרה לקויה והעדר חשיפה של מורים לעקרונות בסיסיים של מוטיבציה בילדים, גורמים לחוסר היכולת של מורים אמריקאים להבין או ליישם טכניקות מוטיבציה אפקטיביות. עלינו להבין כי המורים הם המפקחים הישירים על התהליך הלמידה  ולכן חשוב שיהיו מודעים לצורך ליצור מוטיבציה חיובית ומשפיעה על התלמידים.

סוגים שונים של מוטיבציה

ישנם שני סוגים של מוטיבציה – מוטיבציה חיצונית ומוטיבציה פנימית. מוטיבציה חיצונית כרוכה במדיניות מסוימת או במערכות שונות המעודדות את הילד לזכות בתגמולים באמצעות התנהגות המקדמת למידה. ילדים שמתפתחים תחת השפעת מוטיבציה חיצונית עשויים להפוך לתלויים מדי בתגמולים ולא להיות מסוגלים להעריך את התפקוד שלהם. הם מפתחים תלות גמורה בתגמולים ולעיתים קרובות אינם מסוגלים להעריך את התקדמותם היומיומית. לעומת זאת, מוטיבציה פנימית היא הדחף שיעורר בילד שאיפה לעבוד בהתאם למלוא הפוטנציאל שלו, בלתי תלוי בתגמולים או בהשגת תוצאות מסוימות. ילדים עם מוטיבציה פנימית מאמינים בעצמם וביכולותיהם, נהנים ללמוד ויודעים לכוון את עצמם להשגת מטרותיהם.

טכניקות שונות ניתן להשתמש בהן על מנת לעורר מוטיבציה אצל תלמידים. תכנית תגמול מתוכננת היטב ומיושמת כראוי יכולה לעזור בהשגת מטרות קצרות, אך עלינו לזכור שמוטיבציה פנימית היא מטרה ארוכת טווח. שביעות רצון אישית וביצוע טוב של העבודה הם הפרסים הגדולים ביותר.

טכניקה נוספת היא "אם תעשה בשבילי X אני אעשה בשבילך Y". עלינו לעורר בילדים מוטיבציה ממושכת שמקור השראתה הוא הרצון ללמוד ולצמוח. מערכות תגמול השמות דגש על תמריצים גשמיים יכולות בעצם לגרום לירידה במוטיבציה לטווח הרחוק.

מחקרים

מחקרים מן הזמן האחרון מצביעים על כך שפעילות תחרותית ממלאת כמעט 80% מן הזמן המוקדש למשימות בבתי ספר היסודיים. זו הגישה הנפוצה ביותר בכיתות הלימוד. מורים מעודדים תחרות עם האמונה שהיא מעוררת בילדים את המוטיבציה לעשות את הטוב ביותר. עם זאת, ילדים עם לקויות למידה או תלמידים מתקשים יכולים לא להפיק תועלת רבה מהתחרות הזו. כמחנכים והורים, עלינו להפחית מחשבותיהם של התחרות ולהדגיש את הרעיון של "ההישג האישי הטוב ביותר". עלינו לעודד תלמידים לשאוף לשיפור הביצועים שלהם ולא להשוואות ביצועיהם לאלו של אחרים.

לרוע המזל, רוב בתי הספר מדגישים את הטוב ביותר ומייעדים את הפרסים והתעודות לתלמידים המוכשרים. גישה זו יכולה להשפיע באופן שלילי על הילדים המתקשים בלימודיהם, משום שלא ניתנת להם הזדמנות "להבריק". עלינו להבין כי כל ילד יכול להצליח בדרכו האישית ולהשיג התקדמות בלימודים.

לסיכום

לסיום, פעילויות למידה בשיתוף פעולה יכולה לעזור לעורר מוטיבציה אצל תלמידים. תלמידים חולקים רעיונות, מידע, כישורים וחומרים והצלחתם תלויה בתפקודם של שותפיהם ללמידה. כל תלמיד נוטל על עצמו אחריות על משימות שהוא מתחייב להשלים על מנת להבטיח את הצלחת הפרויקט. תכנית זו מבטיחה שכל ילד יהיה משתתף פעיל בתהליך הלמידה. בנוסף, תכנית זו מעודדת אינטראקציה חיובית בין התלמידים, מה שמקנה להם תחושה של שוויון ושותפות.

בסיכום, הבנה ויצירה של מוטיבציה אצל תלמידים היא חשובה במיוחד עבור התהליך הלמידה. על מנת לעורר מוטיבציה, עלינו להבין את הסיבות לחוסרה וליצור תנאים מתאימים. טכניקות שונות יכולות לעזור בהשגת מוטיבציה חיובית, ועלינו להבין את ההבדלים בין מוטיבציה חיצונית לפנימית. עם הבנה ויישום טכניקות מתאימות, נוכל לעזור לתלמידים להשיג התקדמות והתפתחות בלמידה.